Logo

محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده ارتباطات و روزنامه‌نگار پیشکسوت:

گزارشگر با توصیف کائنات و فضا به گزارش از محل روح می‌دمد

دسته بندی : جشنواره تیتر
1398/12/03
گزارش انواع متعددی دارد اما در همه آنها حقیقت باید به طرز بارزی نمایان باشد. عنصر حقیقت در گزارش، نویسنده را از پرداختن به عقاید شخصی و دخیل دادن آن در گزارش باز می‌دارد و وی را به سوی اطلاعات صحیح و واقعی در گزارش سوق می‌دهد.
پایگاه خبری جشنواره تیتر

گزارش به عنوان شعر نغز مطبوعات جایگاه برجسته و مهمی در روزنامه‌ها و مجله‌ها {رسانه‌ها} دارد. به این دلیل که شعر، زبانِ تصویریِ زیبایی دارد و گزارش نیز هرچند که با خبر عجین باشد، چنین است .

گزارش از محل یا مکان یکی از انواع گزارش محسوب می‌شود. در گزارش از محل باید به دو بعد جغرافیایی محل و بعد معنوی آن توجه شود. در تهیه این نوع گزارش نگاه و دید گزارشگر باید به نحوی باشد تا خواننده که محل را ندیده است، بتواند واقعیت جغرافی محل مورد گزارش را دریابد و خود را در آن مکان احساس کند. البته هیچ مکانی بدون دمیدن روح زندگی و حیات در آن نمی‌تواند برای خوانندگان گزارش عینیت پیدا کند. این گزارشگر است که با پرداختن به فضای مورد گزارش و توصیف کائنات مربوط به آن می‌تواند به مکان روح بدهد. گزارش از یک کشور بدون توصیف و پرداختن به مردم آن، نباتات و دیگر موجودات، وضعیت زندگی، مشاغل، نحوه آموزش، زندگی اجتماعی، روحیه مردم، نوع سرگرمی آنان، تغذیه و به طور کلی وضع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن کشور، حدود آزادیها یا محدودیتها، نمی‌تواند خواندنی و گیرا باشد.

محمد مهدی فرقانی که کارش را با خبرنگاری و گزارشگری برای روزنامه کیهان قبل از انقلاب شروع کرده و اکنون رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است، در این فایل با صدایی دلنشین درباره «گزارش از محل» صحبت می‌کند.

گزارش2/22/2020 4:16:30 PMhttp://edit.titrfestival.ir/Media//Image/2020/02/202002108655795979_Thum.jpg
دانلود



✅ منبع: همشهری آنلاین، کتاب روزنامه‌نگاری نوین نوشته نعیم بدیعی و مرحوم حسین قندی.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000